Wat is er aan de hand? DigiD doet het niet!

Als de de overheid nodig hebt dan is het vaak ook echt belangrijk. Er is een deadline voor een afspraak, je hebt belangrijke digitale post of iets te regelen met b.v. het UWV.

Tegenwoordig ontkom je er niet aan om alles digitaal te regelen. Dat is prima voor het milieu, snel en er zijn vast nog veel meer voordelen. Het nadeel is dat de dienst het wel moet doen.

Als het goed is is alles dubbel uitgevoerd (denk aan de ICT infrastructuur zoals network, servers en internet lijnen) en zijn evt. wijzigingen getest, dus eigenlijk kan / mag zoiets niet gebeuren ???!!! 

DigiD ligt plat zoals http://allestoringen.nl/storing/digid laat zien.
DigiD ligt plat

Wat nu?

Als het goed is zet de overheid een crisis team in onder leiding van een crisis manager.  Er is toch iets aan de hand, dus moet je op zoek naar de root cause. Nadat het probleem is gevonden, wordt er vaak snel even pleister geplakt.  Hierbij kan je denken aan een release terugdraaien, een hotfix plegen of een infrastructuur omleiding instellen.

In dit geval is het na onderhoud wat 4 uur van te voren wordt aangekondigd: https://twitter.com/DigiDwebcare/status/917812007201591297

Iedereen blij?  Ja, totdat we het volgende problem tegen gaan komen.

Waar word je echt blij van?

Tijdens de crisis is het van groot belang dat iedereen een gelijke stem heeft in zowel het zoeken naar de oorzaak als het bedenken van een oplossing. Tevens is het erg belangrijk om alles op te schrijven wat ook van belang kan zijn m.b.t. de storing (ook de zaken die niet altijd hardop worden genoemd).

Nadat de root cause is gevonden, zullen er nog een heel aantal wijzigingen gepleegd moeten worden om kleine- en grote zaken op te lossen in de software en/of infrastructuur. Randvoorwaardelijk is dat er een goede ontwikkel- en test straat is, maar vooral ook iemand die hier achteraan zit.

Je wilt toch, als management en engineers, eigenlijk met volle overtuiging kunnen zeggen. Dit gaat ons niet meer overkomen!

Written by